lördag 5 september 2009

Margin of safety (igen)

'

En logisk slutsats av margin of safety-läran är att det alltid finns ett pris vid vilket ett visst företag är köpvärt.

Invänder någon: det kan ju inte gälla företag som håller på att gå i konkurs! Jodå, regeln gäller även där- dessa företag har noll som verkligt värde (eller nära noll utifall de realiserbara tillgångarna skulle överstiga skulderna) så om man kan köpa dem till ett tillräckligt stort negativt pris kan detta ge en margin of safety och företaget är köpvärt.

Obs: detta är inget skämt, det förekommer när hela eller delar av företag köps. Jag var själv inblandad när ett förlusttyngt dotterbolag till amerikanska Hallmark-koncernen såldes till en konkurrent genom att säljaren fick betala en stor summa pengar för att bli av med dotterbolaget. För aktiehandel på börsen är det förstås inte möjligt.

Dessutom: är man bara kall och rationell och handlar först när det finns en god säkerhetsmarginal är risken att man ska förlora sin investering mycket låg. Man behöver förmodligen inte ens uppleva att aktiekursen är lägre än ens köpkurs särskilt länge eftersom man förmodligen har lyckats handla nära "botten". Det senare är inte bara något som kan störa ens nattsömn- det kan ju tänkas att man av någon anledning kan behöva sälja sina aktier för att få loss pengar till annat.

'

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har precis hittat din blogg som jag måste säga är grym.
    Dock har jag en fundering som du kanske skulle kunna lägga ut texten runt.
    Vid beräkning av ett företags verkliga värde använder jag diskontering. Svårigheten med denna metod anser jag är att finna ett korrekt startvärde på vinsten. Som exempel så redovisar Swedbank ganska tråkiga siffor nu men har haft fina siffor 2001-2007. Tar man den aktuella vinsten så blir ju en lämplig köpkurs inkl säkerhetsmarginal mycket liten. Detta resonemang håller inte riktigt anser jag, dels pga att vi troligtvis kommer att ta oss tillbaka mot eller över de vinster som företaget hade i högkonjunkturen (läs bolag på Large), vilket också är varje bolages inneboende strävan i.e. to make money. Jag har tagit ett snitt på vinsterna över en högkonjunktur som mitt startvärde på vinsten vilket inte verkar helt befängt. Hur resonerar du ang vinsten?

    SvaraRadera
  2. Bra fundamental blogg! Har du några tips på framtida kursvinnare (förutom Swedbank som jag köpte i mars)? Bolag som är fundamentalt undervärderade och som bör stå inför en uppbrytning det närmaste kvartalet?

    Förstår att det är mycket svårt att tipsa om sådant.

    SvaraRadera
  3. Hej Roger och tack för din kommentar.

    Jag tycket också det är svårt att räkna på de kommande diskonterade kassaflödena, det blir för många antaganden och gissningar. Som jag brukar skriva är det alltid de enkla och förhoppningsvis logiska resonemangen som har funkat bäst för mig.

    Anledningen till att jag anser att Swedbank är köpvärd är framförallt den mycket goda intjäningsförmågan på den svenska marknaden. Detta är grunden för allt- med stora "vinster" i Sverige som jag inte tror kommer att minska nämnvärt utan snarare öka när konjunkturen vänder uppåt har man helt enkelt råd att ta mycket stora, men tillfälliga!, kreditförluster i Baltikum och ingenting tyder ju idag på att svenskarna ska få problem att betala sina, jag har tagit lån i Swedbank flera gånger, senast 2006 och kraven har hela tiden varit stränga.

    Min övertygelse är alltså att man på sikt kommer att återkomma till dels minst de gamla vinsterna i Sverige och därutöver tjäna hyfsat som den största banken i Baltikum. Jag var i Riga i somras och är övertygad om att den marknaden har mycket kvar att ge efter att de har korrigerats till en vettig nivå. Jag tror m.a.o. på en återgång till i alla fall 15 kr/aktie efter skatt inom ett par år, kanske mer och kanske tidigare men vem vet?

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym ;-)

    Bara att gratulera till att du också köpte Swedbank i mars!!

    Jag är alltid mycket rädd för att göra kortsiktiga gissningar om kursen, det blir ju så ofta fel. På längre sikt brukar jag dock mycket sällan ha fel. Boliden är som du kanske har sett en av favoriterna och i och med att de får igång den utökade produktionern i Aitik i vår kommer vinsten att öka rejält från 2010 och framåt förutsett att råvarupriserna ligger kvar eller ökar. Detta är absolut inte fullt inräknat i kursen idag och Boliden känns mycket bra på den sikt som jag brukar räkna; 3-5 år.

    Swedbank kan inte vara värderat under eget kapital hur länge som helst och jag tror att den kommer att stiga efter NE, men hoppas egentligen på att det tar tid så jag kan köpa mer innan dess.

    Obducat är mycket lågt värderat till potentialen (vilket jag också räknar till de fundamentala skälen att köpa ett företag) och om (!) man lyckas få stora order kommer den att dra iväg rejält. Detta är dock omöjligt att veta och ingenting jag räknar stenhårt med men man hoppas ju förstås.

    SvaraRadera