tisdag 17 november 2009

Mina bolidenäventyr (del 1 av 2)

'
En av mina äldsta placeringar jag fortfarande har kvar är Boliden. Första gången jag hörde talas om företaget var när jag som liten flög inrikes med mina föräldrar och såg reklamskyltar i avgångshallen för företaget och tänkte att det måste vara mycket lönsamt att äga ett företag som grävde efter guld. Det blev inga köp då (Boliden var f.ö. inte noterat på den tiden och den första aktie jag köpte var Electrolux våren 1986) men på nåt sätt var jag alltid imponerad av Boliden.

När Boliden fick olika problem, framförallt efter en dammolycka i Spanien som media spekulerade i att Boliden skulle göras ersättnignsskyldig för och väldigt många trodde att företaget skulle gå i konkurs under 2002 var jag dessvärre helt passiv . Detta var förstås ett stort misstag, men det var ändå ett bra misstag eftersom det lärde mig någonting och ”bara” ledde till missad vinst, inte till en stor förlust av mitt eget kapital.

Vad jag lärde mig var att för media är det ingen nyhet värd namnet att ett företag inte kommer att bli skadeståndsskyldigt eller att det inte kommer att gå i konkurs. Det är som bekant ingen som repporterar att den svenska kärnkraften är säker och lägger fram den överväldigande bevisningen för detta, utan nyhet blir det först när någonting har hänt och man börjar ifrågasätta säkerheten, t.ex. Expressens otroliga löpsedel 2006 om att ”giftmolnet” efter ett haveri skulle komma till Stockholm på 45 minuter. En sund misstro mot medias rubriker skulle sedan bli mycket lönsam för mig, både när jag köpte mycket Boliden 2008 och framförallt när jag köpte Swedbank.

Utan tvekan hade Boliden mycket problem på den tiden, men att värdera ned ett företag med stora mineralfyndigheter och i grunden en stabil och bra struktur till närmast konkursnivåer (under 8 kr hösten 2002) p.g.a. framförallt konjunkturberoende förluster och medias rubriker om konkurs var och är helt galet. Då som nu.

Boliden tredubblades till över 20 kr under de följande året och jag suckade över min överdrivna försiktighet och ville inte gå in när jag hade missat möjligheten att köpa billigt och påverkades dessutom av att aktien hade stigit så mycket på kort tid. Ett halvår senare var aktien över 30 kr. Sen gick det långsammare uppåt men riktningen var upp så länge fundamenta stadigt förbättrades och i början av 2006 handlades Boliden upp till runt 150 kr i och med att koppar- och zinkpriserna steg kraftigt... Från botten i oktober -02 till våren -06 tjugotredubblades Bolidenaktien och på den nivån låg den, med undantag för ett brett ras (se nedan), kvar i ung. ett år.

Om mina egna affärer m.m. berättar jag i morgon.


'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar