tisdag 5 oktober 2010

TA hela vägen in i kaklet


Som vanligt fylls man med ödmjukhet inför de s.k. tekniska analytikerna när de presenterar sina aktieanalyser. Om ändå vi kunde tänka som de, dra dessa glasklara slutsatser och fatta våra beslut därefter. Vad rik man hade varit.

Så här skrev t.ex. www.tendens.se idag:

Boliden gjorde ett försök att testa motståndet vid 104 kronor fullt ut under måndagen men det räckte bara till 103,50 kronor innan en mindre rekyl tog vid.

De kortsiktiga, dagsbaserade, tekniska indikatorerna har vänt nedåt, vilket ger oss anledning att räkna med en kommande reaktion nedåt men då aktien visat styrka under de senaste fem veckorna ser vi en rekyl som tillfällig i dagsläget. Stöden vi jobbar med ligger vid 99,00 kronor och 94,00 kronor.


Tänk att aktier har en vilja, det var en nyhet för mig. Att den "gjorde ett försök att testa" låter intressant för en utomstående men okunnig i ämnet som jag är undrar jag hur det går till egentligen för är inte försök och test samma sak? Mycket att lära här uppenbarligen.
 
Boliden stängde idag strax under 106 kr efter några "tekniskt" sett ovidkommande prognoser om mycket höga framtida koppar- och zinkpris, även känt som fundamentala faktorer, hade drivit upp aktien.

För den oinsatte kan det lätt verka som om det snarare är råvarupriserna än "tekniska indikatorer" som styr Boliden-aktien på kort såväl som lång sikt...

12 kommentarer:

  1. Haha,

    jag har dig att tacka att jag under mitt första år med aktiehandel rörde mig bort från daytrading (inte efter att få ett par hårda smällar i lotteriet CMC Markets först) och mot fundamental analys. Sen dess har det otroligt nog gått mycket bättre :)

    SvaraRadera
  2. Vad tycker du förresten om aktierna Medic Pen och Africa Oil?

    Medic Pen är helt otrolig i mina ögon och jag har redan gjort en fin % på den, men tänker inte sälja av då framtidens potential är helt enorm... Africa Oil köpte jag nyligen efter att ha läst på och tyckte den verkade lovande.

    Är du insatt i någon av dessa två?

    Tack för en grym blogg, förresten!

    SvaraRadera
  3. Hur vet man när det är dags att gå att köpa en aktie som man sitter och suktar efter. Är det tex läge att köpa HM nu? eller skall man vänta tills kursen sjunker, även om det kanske dröjer tills nästa "börs-krasch".

    Hur tänkter du när du köper in dig i ett bolag, gör du bara det när aktierna står riktigt lågt?

    SvaraRadera
  4. I väntan på vår nestors svar, vill jag ge mitt tips. Köp H&M nu på rekylen och var lång. Om/när nästa kris/krasch kommer står aktien säkerligen högre än idag. Då kan du ta ställning till om du vill chansa på att sälja allt/ delar av innehavet för att köpa tillbaka på lägre nivå. Jag brukar dock mycket sällan sälja någon aktie, det gör jag bara när det kommer nyheter som påverkar bolaget mycket negativt fundamentalt. Annars utnyttjar jag bara dessa prissänkningar som tillfälle att köpa mer, alltid ett nöje att shoppa på rea! :)

    SvaraRadera
  5. Jag gick i tankar att köpa H&M innan rapporten och ser nu efterspelet som en utmärkt inbjudan att göra ett första inköp. Förhoppningsvis tappar aktien ännu mer, så jag kan fortsätta handla till en lägre kurs. Det bästa är ju om analytikerkollektivet börjar dela ut säljsignaler (som idag) hej vilt, eftersom det skapar en rörelse helt utan fundament.

    SvaraRadera
  6. Om man köper en aktie långsiktigt (5-10-20 år) så spelar väl ett procentenheter upp eller ner kortsiktigt ingen roll? Eftersom det är en aktie man tror på (som H&M i det här fallet) så bör man väl tycka att den borde stiga med tiden och då är det väl _extremt_ korkat att försöka "vänta in" en nedgång för att försöka tjäna några hundralappar?

    SvaraRadera
  7. Alex: Väldigt roligt att höra att jag påverkat dig på det sättet och att du tjänar på det. Trading ser väldigt enkelt ut (precis som att tippa fotboll etc.) men det är med analys och långsiktighet som man blir rik, inte genom att göda Avanza m.fl. med courtage i en mycket ojämn kamp mot datorstyrda handelsprogram med direktuppkoppling mot börsen.

    SvaraRadera
  8. Alex (igen) har inte koll på dem, en ska undersöka. Jag är dock mycket försiktig med olja efter att ha blivit lurad av PA Resources ledning för några år sedan om deras möjligheter att öka produktionen. Numera tror jag mycket mer på råvarubolag med rejäl och säker produktion för riktigt långsiktiga investeringar, därav Boliden.

    SvaraRadera
  9. Ingenting är mer berikande än tålamod i min erfarenhet. Tålamod att sitta kvar med aktier man tror på trots att de för tillfället går dåligt, tålamod att vänta med att sälja tills aktien är övervärderad liksom tålamod att vänta med att köpa tills man får ett bra pris.

    När jag köpte mina första H&M i våras struntade jag i priset som hade stigit rejält senaste månaderna för det var hursomhelst lågt i förhållnade till potentialen (237 kr omräknat efter split) och den stora säkerheten i H&M Därefter passade jag på att öka allteftersom den föll i somras ända ned till 209 kr. Jag tycker det var rätt att köpa direkt just eftersom det var H&M som sällan faller drastiskt men generellt tjänar man ganska mycket på att vara kall och invänta lågpris eftersom man både får en lägre ingångskurs och förmodligen då köper fler aktier, vilket ger fin "extra" utdelning på lång sikt om aktien utvecklas som man hoppas på.

    SvaraRadera
  10. "generellt tjänar man ganska mycket på att vara kall och invänta lågpris". Jag skulle vilja påstå raka motsatsen, att generellt förlorar man på att vara kall genom att priset förmodligen stiger då det förmodligen är ett starkt bolag man ska in i. Det är väldigt kortsiktigt tänk att _försöka_ invänta "lågpris"... Speciellt då det är en aktie man tänkt sitta med ett par decennier.

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym.

    Man kan alltid disktuera när det är rätt tidpunkt att köpa, men håller man sig inte kall så kommer man att dras med och köpa dyrt och sälja när det faller. Så blir man inte rik.

    Det är också mycket mer lönsamt om man lyckas köpa t.ex. 10 % billigare och därmed dessutom 10 % fler på lång sikt.

    SvaraRadera
  12. ja, hur man än gör så vet man inte i förväg vilket som blir rätt eller fel : )
    det är det enda som är säkert...

    SvaraRadera