fredag 26 november 2010

Storm i ett vattenglas?


Ett tydligt tecken på ökad stabilitet på marknaderna i Europa och USA samt på en grundläggande tillförsikt om framtiden tycker jag att vi har sett prov på under de senaste två veckorna. Trots allt tal om statsbankrutt för Irland och nya problem för ett antal EU-länder så har börserna bara gått ned någon procent eller två och snabbt studsat upp igen när det har kommit någon mer positiv information, hur obetydlig den än har varit.

Lägg till detta oron på koreahalvön de senaste dagarna som inte heller har fått någon större inverkan. Det är mycket långt till situationen för typ ett halvår sedan och tidigare när minsta dåliga nyhet fick börserna att rasa utan sans.

Lite tråkigt ur ett värdeinveserarperspektiv, jag får troligen inte köpa några riktigt billiga H&M-aktier denna gång, men det går fler tåg och ur ett bredare perspektiv är det förstås bra för alla om marknadens uppfattning skulle vara korrekt och vi sakta men säkert är på väg mot bättre tider, dvs om kvartalsrapporterna kommer att fortsätta i samma anda.

Möjligheterna till att köpa vissa aktier till fyndpris uppstår ändå gång på gång, även om det förstås är färre chanser ju bättre tiderna blir.

4 kommentarer:

  1. Jo, en sak till Lou. Skulle du kunna ta och skriva lite om dina informationskällor? Vore intressant att höra dina åsikter om vilka källor/tidningar/hemsidor du tycker är tillförlitliga.

    SvaraRadera
  2. Tja Lou,

    Tänkte höra om du har någon koll på BlackPearl?

    Mvh Alex

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym.

    Läs allt som har tillförlitliga källor, det gör t.ex. att Di bara är ströläsning och inte mer. Newsweek, Time, Fortune och liknande har enorma resurser för att bevaka världen och massor av insiktsfulla reportage om allt möjligt som man har nytta av som investerare. Utöver det är det böcker som gäller för min del, se de boktips som jag gjort på bloggen (sökfunktionen "bok", "boktips" o.s.v.)

    SvaraRadera
  4. Hej Alex.

    Jag är dessvärre helt fel person att fråga, har aldrig läst in mig på dem så jag törs inte kommentera dem.

    SvaraRadera