fredag 5 augusti 2011

Talking heads

Om jag krockar med min bil så att den blir totalförstörd har värde förstörts, nämligen bilen i sin helhet och det värde som den kan tillföra mig som ägare genom att den kan transportera mig. Det är nog alla överens om. Men om bilen var en Saab och dess pris på andrahandsmarknaden har sjunkit pga turerna kring tillverkarens eventuella överlevande så har INGET värde förstörts! Pris är inte detsamma som värde, eller som Buffett brukar säga "Price is what you pay, value is what you get".

Ändå fylls nu media med tokerier i spåret på den nya förtroendekrisen. Si eller så mycket kapital sägs ha förstörts eller X värden har "gått upp i rök" som om någon hade eldat upp H&M:s centrallager. Trams! Det är priset på aktier som har sjunkit och får folk att känna sig fattiga eftersom de inte kan inse att de äger en andel av ett förhoppningsvis välmående företag och inte ett papper som tidigare handlades till ett visst pris (alltid räknar de med toppnoteringen).

Börsen går upp och ned hela tiden, klarar man inte av nedgångarna som f.ö. alltid är mycket snabbare än uppgångarna, så har man inte på börsen att göra. Den som trott sig klara sig på marknaden men nu säljer med förlust i sin patetiska rädsla att förlora sina pengar blir som "the young lord who but for the vile guns would have been a valiant soldier".

10 kommentarer:

  1. Tack för betryggande ord.

    Kan säga att det behövs just nu!

    Mvh Alex

    SvaraRadera
  2. Klokt klokt. Överreaktion på marknaderna. Företagen tjänar lika mycket pengar idag som de gjorde för en vecka sedan, men vi kan köpa dem för 10% lägre pris.

    SvaraRadera
  3. Eller som i Hexagons fall mer än 30% billigare än i Maj. Rapporten var det inget fel på men ändå backade aktien 15% på en dag! Man är bra sugen men det blir nog det något tryggare alternativet H&M i stället. För en bit under 190. Låter som REA för mig! :)

    SvaraRadera
  4. Sant, men om man säljer med tanken att köpa när det fallit lite till då? :)
    jag gjorde missen att öka i swed dagarna innan beslutet togs om skuldtaket i USA, räknade med att börsen skulle bli glad men tyvärr blev det inte så. Jag kan nu vänta eller sälja med förhoppningen att det sjunker lite till, hatar dock att sälja när det sjunkit. känns som man följer "the herd"

    SvaraRadera
  5. När jag läste rubriken "600 miljarder upp i rök" var min första tanke: Synd att inte alla hann sälja innan nedgången så att pengarna funnits kvar! Ha ha :)

    SvaraRadera
  6. 13:11:

    Om du köper en aktie med motivet att börsen ska gå upp efter USAs skuldbeslut, så ska du sälja direkt aktien dyker neråt efter beslutet tagits. Din plan stämmer inte längre och då ska du ta ett nytt investeringsbeslut för att behålla aktien, eller sälja. Det gamla beslutet/scenariot är förbrukat, ett nytt gäller. Så skall man tänka.

    SvaraRadera
  7. mama,
    mitt beslut var att hålla kvar om aktien dyker, vilket jag gjort. Den var inte dyr när jag köpte, men frågan är nu om det inte är bättre att sälja en del av dem för att ha likvida medel om börsen fortsätter falla.
    Svårt att säja. Jag tradar aldrig annars men tänkte att jag kanske skulle sälja ifall den hoppade på nyheten om skuldtaket. Min sikt är 10 år så jag hoppas börsen faller som en sten under den tiden.

    SvaraRadera
  8. Ursäkta att jag byter ämne men läste ett glädjande pressmeddelande angående Iphone:

    TELEKOM: GLOBAL SMARTHONEMARKNAD VÄXTE 65 2 KV - IDC

    20:03
    STOCKHOLM (Direkt) Den globala marknaden för avancerade mobiltelefoner, så kallade smartphones, växte med 65,4 procent i volym i det andra kvartalet till 106,5 miljoner enheter (64,4), enligt analysföretaget IDC.

    Det framgår av ett pressmeddelande.

    Apple tog ledarpositionen på smartphonemarknaden i det andra kvartalet med en leveransvolym på 20,3 miljoner telefoner (8,4) vilket gav en marknadsandel på 19,1 procent (13,0).

    På andra plats var Samsung, som levererade 17,3 smarta telefoner (3,6) med en marknadsandel på 16,2 procent (5,6).

    Trea var Nokia med en leveransvolym på 16,7 miljoner smartphones och en marknadsandel på 15,7 procent (37,3).

    IDC upprepar sin prognos om en volymtillväxt på 55 procent för den globala smartphonemarknaden för 2011, jämfört med 2010.

    SvaraRadera
  9. Hur stor är risken att börsen kommer störtdyka på måndag, efter dagens rubriker?

    Mvh Alex

    SvaraRadera
  10. Händer inget mer under helgen så kommer vi garanterat att se börsen falla ytterliggare 4% på måndag.

    SvaraRadera