tisdag 29 november 2011

Problemet med Löparn och lämlarna

'
Tänk dig att det du säger i media, inte minst sociala medier, följs noggrant av en stor del av gruppen "småsparare som hoppar från det ena förhoppningsbolaget till det andra drömmande om att bli rika".

Om du skrev i din blogg eller på andra sidor att du köpt en massa aktier i ett litet bolag skulle andra snabbt följa efter och aktien stiga. Om du skrev ned det skulle aktien falla. Det skulle förmodligen vara ganska frestande att istället för att hålla sig till sanningen och bara meddela andra sin åsikt försöka tjäna pengar på detta lämmelbeteende hos läsarna.

Det är just detta som signaturen "Löparn" gjort under många år. Efter att under ett par decennier istället för att stiga upp på morgonen och gå till jobbet ha gjort fina aktieaffärer och under IT-yran uppenbarligen lyckats med att tjäna en rejäl hacka blev han känd i media. Snart startade sin blogg där han skröt om alla sina fina affärer, skrev sina typiskt bisarrt detaljerade analyser med dussintals antaganden hit och dit om varför just detta förlusttyngda bolag var "sjukt undervärderat" och snart nog var han tillräckligt etablerad för att kunna styra aktiekursen i tunt handlade småbolag.

Jag stötte på honom för drygt fem år sedan och läste hans analyser av PA Resources ("målkurs 75 kr") som jag som bekant trodde på själv på den tiden. Allt eftersom ledsnade jag dock på hans eviga tjatande i alla kanaler om det bolag som han haussade för tillfället. Att man är mycket positiv till ett företag är en sak, det är jag också till mina stora innehav, men att man skriver bokstavligen hundratals inlägg, minut för minut, överallt på nätet (Avanza, Börssnack, Redeye o.s.v.) har andra orsaker än att man vill diskutera och hoppas på information från andra. En inloggning räckte inte "Too many frogs" "Löparn,", "Löparn,,", "Marathon80" o.s.v. är bara några av de kända aliasen han använde. Den som följde med hans skriverier började dock snart märka att saker och ting inte stämde- han kunde påstå att han hade en stor post i ett företag, men när aktien sedan tvärdök hade det inte påverkat hans portfölj o.s.v.

Gång på gång skrev Löparn att han gått "all in" i än det ena eller andra bolaget, inte minst solcellstillverkaren PV Enterprise (målkurs 300 kr, herregud!) där jag roade mig med att gå i svaromål mot honom (liksom jag med tiden gjort när han haussade Pare) eftersom hans påståenden om snara vinster var patetiska med tanke på hur slarvigt bolagen sköttes.

PV Enterprises aktie hoppade lydigt upp gång på gång i takt med Löparns "analyser" och meddelade storköp gång på gång. Sedan vände han sig sin vana trogen plötsligt emot företaget och hängde ut ledingen i medierna. Kursen störtdök lydigt. 

Löparn hade med andra ord inte kunnat påverka aktiekurserna så bra som han gjort utan hjälp från affärspressen, framförallt DI och Affärsvärlden, där han t.o.m. fått sina analyser publicerade. Så här hög integritet hade t.ex. di.se förra året:

”I ett e-brev till di.se-redaktionen tipsar han nu om forskningsbolaget Neurovive, som är listat på Aktietorget.”

varpå följde en "artikel" om hans intresse för Neurovive (29 september 2010).

Vad han inte nämnde för Dagens Industri om var att han letat rätt på pseudonyheten att Neurovive inte omnämnt en viss konkurrent i ett emissionsprospekt vilket han sedan utnyttjade genom att först dyrt sälja aktierna han ägde, varpå han satte igång en mediestorm mot företaget den 1 november, anmälde dem för säkerhets skull till Finansinspektionen, vilket snabbt avskrevs, varpå han köpte tillbaka aktierna till det mycket lägre priset. 

Dessutom hade han under tiden för att kunna manipulera kurserna köpt och sålt aktier till sig själv mellan två depåer han kontrollerade på Avanza och Nordnet. Nu haussar han dagligen Neurovive (se här de senaste 200 inläggen på Avanza). Användaren Yggdrasilen på Redeye fick över 45 000 träffar på Google när han sökte på "Löparn och Neurovive" i samma text.

Jag tycker inte alls synd om dem som utan att tänka själva köper förhoppningsbolagsaktier bara för att ett påstått orakel köper dem. Ett orakel som dessutom har haft en enorm massa missar i sina analyser de senaste tio åren och så uppenbart försöker haussa och sänka vissa aktier för att tjäna pengar på det. Vad jag däremot tycker illa om är när media fullständigt okritiskt låter kursmanipulatorer som Löparn breda ut sig utan minsta kritisk granskning från tidningens sida. Sen tycker jag dessutom illa om honom och alla anda kursmanipulatörer.

Inte ens det faktum att Löparn nu står under åtal för kursmanipulation verkar stoppa hans virusartade framfart. Well, there's a sucker born every minute.

'

19 kommentarer:

  1. Det var inte i Affärsvärlden utan i Veckans Affärer som han fick publicera sina analyser.
    Bra blogg för övrigt!

    SvaraRadera
  2. Ah, löparn väcker minnen från millennieskiftet när man som ung aspirerande aktieräv såg honom i TV-reportage liggandes i sin soffa och tradade i spanien eller vad det var. Pluggkompisar köpte switchcore och andra fantastiska företag för sina surt förvärvade studiemedel och sommarjobbspengar och alla skulle bli rika som löparn och slippa jobba och istället ligga i soffan med datorn någon timme i veckan. Antar att de flesta vaknade upp av IT-kraschen och att det är en ny generation som följer honom nu.. Som sagt, svårt att tycka synd om dem med tanke på att ett par googlingar räcker för att förstå hur seriös löparn är.. Vilket verkligen visar hur pass intresserade media är av riktig journalistik nuförtiden: Så länge det genererar klick och annonsvisningar räknas det som en bra artikel!

    SvaraRadera
  3. Klockren text!

    Mvh J

    SvaraRadera
  4. Jag har fått intrycket att den här bloggen ska vara lite Buffett/Lynch/Fisher och klart contrarian men sen ser man de aktier som rekas:

    Diamyd
    Swedbank
    Apple
    Boliden
    HM

    Det där är ju aktier som alla är med på "småspararnas" tio-i-topp.

    Är väl i sig inget problem men rent historiskt skulle jag tro den tio-i-topplistan avkastat ganska dåligt.

    Vi människor drar ju ofta åt samma håll... förstärker varandras åsikter... vilket ofta skapat möjligheter för den som vågat räkna på det som anses obskyrt och har dåliga framtidsutsikter (tänk Altria/Philip Morris).

    Vore kul om vi fick titta på lite originella idéer framöver och inte bara standardhaussningar a´la börssnack.

    /Timmy Tupp

    SvaraRadera
  5. Vore också kul om du tog du debatten med bloggkonkurrenterna på Värdeinvesteraren - som tycker lite annorlunda om Apple.
    En frisk diskussion är alltid nyttigt i investeringssammanhang.

    http://vardeinvesteraren.nu/vardeinvestering/ett-it-bolags-marknadsvardering/

    Timmy Tupp igen, inte affiliate med VI

    SvaraRadera
  6. TT: skulle H&M och Apple historiskt ha haft dålig avkastning? Jag har dessutom tjänat mindre förmögenheter på att köpa Boliden och Swedbank när deras kurser varit nedpressade, ffa 2008-09. Det är precis det som värdeinvestering handlar om- köpa mkt bra företag när kursen är omotiverat låg och sen hålla dem.

    SvaraRadera
  7. Du är en briljant analytiker och du sparade mig pengar i PARE. Tack!

    Löparns analyser har jag läst med intresse även om jag haft invändningar mot hans sätt att kalkylera risker. Jag tror han trott på sina bolag även om han är medveten om att det kanske bara blir trading-vinster. Hans spammande och anmälningar hit och dit har jag dock varit kritisk mot.

    Hälsningar Whimsical

    SvaraRadera
  8. TT: Få saker är så ointressanta som den oinsatta smörja som de två bloggarna totar ihop. Dock får jag tacka för länken. Trodde nog inte att ens de var så borta att
    de skulle missa att skriva namnet på företaget de skriver om.

    SvaraRadera
  9. Nej Lou det säger jag inte. Jag säger att småspararfavoritportföljen historiskt troligen avkastat dåligt.

    Ja Lou, vi känner alla till dina högriskbets då och hela "jag vet mer än Anders Borg"-tugget.

    Nej Lou definitionen av VI är inte att specifikt köpa bra företag eller att för den delen hålla i dem länge.

    Nej Lou de har inte missat att skriva namnet på bolaget utan valt att inte skriva det. Om du läser en gång till förstår du säkert. Enligt din egen logik här måste du alltså vara jättekorkad som inte förstod det?

    Nej Lou de är inte per automatik korkade för att de har en mot dig avvikande åsikt. Angrip argumenten de använder.

    SvaraRadera
  10. Mycket intressant. Inte för att jag skulle trilla dit på något liknande. Yggdrasil - kunskapens träd? Ett härligt, förolämpande alias minsann. :D

    SvaraRadera
  11. Min tumregel är att aldrig lita på någon som är tvärsäker. Därför att kan man vara tvärsäker på att en aktie är undervärderad så innebär det att miljontals andra människor missar något självklart.

    Jag håller mig därför till scenarier där jag kan se riskerna men utvärderar dem på ett annat sätt. Min favorit var BP förra sommaren då jag insåg att havsbotten naturligt läcker olja och att det finns en mikrobiell flora som lever av just denna vilket innebar att [Skada från Exxon Valdez]*[Hur många ggr större utsläpp] var en orimlig värdering av skadan.

    SvaraRadera
  12. Någonting säger mig att Timmy (sedemera Anonym) är samma person som skrivit många gånger under olika namn på min blogg (lite Löparn-varning). Det är problemet med att inte kräva någon inloggning alls och något jag nog får ändra på.

    Du säger att jag bara har småspararfavoriter och att såna aktier avkastar dåligt. Följaktligen har jag gjort dåliga val som inte avkastat bra eller?

    Precis som tidigar inser du inte det uppenbara att Anders Borg är part i målet när han säger att han räddade bankerna. Konstigt att deta inte är uppenbart med tanke på att AB är politiker och vill ha credit för det han gör precis som andra politiker.

    Nej, det är inte den definition jag använder heller, utan att köpa bra, undervärderade bolag och hålla dem tills deras värde avspeglas i aktiekursen.

    Om man i en text lite elegant skriver om namnet på t.ex. ett företag så ska man kalla det någonting som inte kan missförstås, t.ex. "det stora företaget från Cupertino", "iPhonetillverkaren" eller "Steve Jobs livsverk", inte "Marknadens lilla älskling av hopen mogna techföretag", vilket beroende på ens uppfattning om vad marknaden tycker om bland teknikföretagen kan vara lite vad som helst. Knappast är det en bra beskrivning av Apple som värderas klart lägre än marknaden i stort.

    SvaraRadera
  13. Whimsical: tack för det! Problemet med Löparn är ju att han haft en dold agenda med det han har gjort och väldigt cyniskt utnyttjat sina läsares godtycke. Men man kanske inte ska vänta sig några större moraliska betänkligheter från någon som på allvar är stolt över att han aldrig (någonsin!!) har arbetat. Han ville inte ens ställa upp som rådgivare i TV för att det skulle kunna definieras som arbete. Visst, har man mycket pengar drar man gärna ned på arbetet, men att ha det som mål i livet att ALDRIG ta ett arbete?! Väldigt mycket parastivarning på en sån person.

    SvaraRadera
  14. En bra sammanställning, men det finns mycket mer att säga om löparn. Jag hoppas att han blir fälld för kursmanipulation, men det kanske är att hoppas för mycket

    SvaraRadera
  15. Lou, du borde kräva någon form av autentisering för att kommentera på bloggen. Det är nästan lite trist för oss andra att behöva läsa en massa kommentarer från fåntrattar som inte tar med sig något konstruktivt alls till bordet.

    Riksbanken kalkylerar på en recession på ca -2% av BNP per år de kommande två-tre åren. Med detta följer en kreditförlustnivå på ca 2% på företagssidan och -0.2% på privatsidan. De förutspår alltså nästan inga förluster alls på bolånemarknaden.

    Själv tycker jag det känns lite naivt att tro att BNP kan minska över 2% medan kreditförlustnivån skulle stanna på -0.2% för privatsidan. Företag som bromsar kommer sparka folk. Dessa kommer få svårare att finansiera sina lån även om räntenivåerna sjunker.

    Jag har inte kikat själv på hur resultatet per aktie skulle påverka Swedbank, men givet Riksbankens siffror blir svaret: högst marginellt. Sen vet man att politiker sällan berättar sanningen rakt ut, så frågan är om man inte ska ta höjd för att det åtminstone blir lite värre än vad Riksbanken utmålar. Har du några funderingar kring detta? Har du hunnit kika på siffrorna?

    Har du koll på hur upplåningen i USD ser ut?

    Enligt rapporterna har Swedbank nästan ingen exponering mot PIIGS alls, men jag vet att de har ganska mycket utlåning till stora europeiska banker. Har du någon uppfattning om hur stora dessa är?

    Om du har tid framöver vore det intressant att höra lite om dina funderingar kring detta. Jag tycker det känns som om den reala ekonomin fortfarande blir lite värre. Sen ligger ju börsen minst 6 månader före, och kanske även 12 månader när det ser så illa ut som nu och nervositeten som allra störst. Så en av mina grundteser är att börsen inte vänder (långsiktigt) förrän vi ser åtminstone en utplaning i den reala ekonomin. Funderar du såhär alls eller kör du bara rakt av på låga värderingar utifrån "normal intjäning"?

    Måste hålla med om att Apple ser ruskigt billigt ut. Jag får dock instämma i att jag faktiskt tror att kursen skulle stiga lite om man delade ut lite pengar, om än väldigt lite. Det enda jag kan se som talar mot detta är att de tycks öka sortimentet (Apple-TV främst) och därigenom kanske deras "krigskassa" behöver vara extra stor för att kunna försvara sig inom samtliga områden.

    Keep up the good work !! The future does not belong to the... :o)

    SvaraRadera
  16. Hej Nils.

    Jag är som du märkt optimistisk om framtiden. Ja, visa länder har problem och många har varit senfärdiga, men just nu har allt gjorts rätt och Italien kommer säkerligen snart nog att resa sig ur träsket liksom de övriga, kanske med undantag för Grekland.

    Jag gör också stor skillnad på en bred allmän nedgång i efterfrågan och därmed i industrin och vad vi har idag- dvs en statsfinansiell kris. Industrin tuffar på mycket bra, det ser jag på jobbet varje dag. Det är högt orderläge och god efterfrågan överallt. BRIC har bara börjat byggas upp och de kommer att ta över när USA kanske blir ett nytt Japan (vad gäller BNP-utveckling alltså).

    Uppgången kommer som vi sett nu i veckan mycket snabbt när krisstämningen avtar. Jag tror själv att jag kan vara på +-0 för detta år om inget otrevligt inträffar, kanske ännu bättre. Fortsätter det sedan uppåt så har jag och andra som köpte på rean gjort en fantastisk affär, men det återstår ju att se förstås.

    Det är svårt att få reda på detaljer om bankers lån då de ofta bara berättar om det blir nödvändigt att berätta. Swedbank står dock väldigt stabilt nu som du vet så jag tycker inte att vi ska oroa oss för detta innehav. Snarare kommer de att kunna fortsätta med återvinningarna och säkert också återköpen, mycket tråkigt att de inte kunde köpa mer när det var billigt. Det finns alltid risker överallt för banker, men jag ser inga moln alls för Swedbank annat än om vi skulle få en rejäl nedgång i svensk ekonomi och de därmed skulle stå med kreditförluster. Nåt sånt känns inte så troligt just nu.

    Se Asymcos senaste om hur Apple-kursen nu faller ur det lägre intervallet (dvs P/E 15) i hans gamla graf över historisk värdering. Detta kommer inte att fortsätta om man fortsätter att öka vinsten i alla fall till halva nuvarande takt.

    SvaraRadera
  17. Readeye idag.
    http://www.redeye.se/bolag/neurovive

    SvaraRadera
  18. Även jag har gått på löparn specar ett par stycken i början på milleniet med stora förluster som resultat, bra att han gjort bort sig med åtalet så folk blir varnade

    SvaraRadera
  19. Även jag gick som ny sparare i början på milleniet på löparn haussningar med höga förluster som resultat. Det är bra att han gjort bort sig med åtalet så det är lättare för folk att bli varnade, tack för en bra blogg Lou.

    SvaraRadera