onsdag 8 februari 2012

Börsfest

'
Jag är ledsen för de kommentarer som inte blev publicerade på några dagar då jag inte har varit inne och kollat. Nu är de ute till allmän beskådan hursomhelst.

Börsen stiger som så många gånger förr och som alltid blir man förvånad över hur många som blir förvånade. Argumentet brukar lyda ungefär att det finns ett antal negativa faktorer ute på marknaden men ändå stiger börsen. Saken är nog den att det alltid finns en massa skäl till oro, liksom det alltid finns ljusglimtar, men förr eller senare avtar i alla fall den mer paniska oro som marknaden får när stora kriser seglar upp. Det betyder inte att riskerna för problem är helt ur världen, utan bara att marknadens neurotiska aktörer börjat inse att det nog var lite tidigt att ta ut världens snara undergång i aktievärderingar trots allt.

Börsen återhämtar sig alltid. Så enkelt är det. När det sker så sker det oftast mycket snabbare och plötsligare än de som valt att sälja på nedgång för att sedan vänta på uppgången hade trott vara möjligt. Omotiverade eller överdrivna nedgångar ska utnyttjas genom att man går emot strömmen och köper, helt väldigt mycket. Sen är det bara att sitta i båten och när det till sist stiger igen kan man alltid skänka den som t.ex. sålde Swedbank till mig för 69 kr och Boliden på bl.a. 83 kr till mig.

För att citera den i veckan 96 år fyllde Aktiestinsen: "Det är så enkelt så det är inte klokt!"

.

2 kommentarer:

  1. Jag började spara i aktier 2006 och det har aldrig gått så bra som det gör just nu. Jag har ganska exakt 45% lutning uppåt i depån sedan slutet av November. Jag har högre avkastning i absoluta termer (före skatt) än vad jag har tjänat på mitt jobb de senaste två månaderna. Men det bästa är att jag känner mig så pass trygg med mina innehav (för första gången) att jag inte längre skulle få ont i magen av en ordentlig dipp framöver eftersom jag då hunnit spara ihop mer för att kunna gå in och köpa mer av både gamla och nya bolag.

    Så jag börjar så smått hålla med Stinsen. Men det skulle faktiskt vara kul att pröva på att trada lite också så jag funderar på att starta en ISK och testa med en mindre summa.

    SvaraRadera
  2. Jag provade att trada lite på marginalen runt 2005 när jag hade mitt förra jobb och vi var ett par kolleger som pratade aktier hela tiden. Dte finns bara att problem- det fungerar inte. Visst kan man göra en vinst på nolltid, men då känner man sig väldigt duktig (se texten överst på min blogg ang. arbetsfria inkomster) och tror att det är enkelt, ffa om man gör det några gånger i rad. Det är inte alls enkelt! Nästa gång kommer en plötslig nyhet och man gör en förlust, kanske mkt stor om man har satsat en del. Dessutom märker man snart när man tittar på vilka kurser man sålde vid när man gjorde sina fina vinster- garanterat finns en hel fall kanske t.o.m. samtliga där man sålt en aktie som sedan steg väldigt mycket mer. Köpa billigt och hålla länge är det som fungerar. Har vi dessutom chansen att fylla på i dippar (mina appleköp är mitt bästa exempel) ska man utnyttja det.

    SvaraRadera