söndag 12 augusti 2012

Starbucks


Jag har druckit kaffe på Starbucks i många länder, t.o.m. i Sverige, eller vad man nu ska kalla Arlanda Utrikes. Det är ett fantastiskt företag som jag tror har precis samma märkestrohet och skalbarhet som McDonald's. Nyligen gjorde man den kvartalssjuka marknaden besviken lite på marginalen och aktien föll som mest med 33 % mot toppnoteringen i april. Detta är ett fantastiskt köptillfälle för alla som tror på konceptet att sälja svindyrt kvalitetskaffe i en mycket trevlig miljö över hela världen för ett företag som ännu inte har nått ut till mer än en bråkdel av den potentiella marknaden.




Jag har följ Starbucks som potentiell investering sedan i vintras men tyckt att aktien varit väl högt värderad, men sedan fallet är det som sagt inte längre så. Starbucks värderas som H&M just nu PE runt 25 (ttm) trots att vinstökningstalten är långt högre för SBUX. Jag köpte i förra veckan på 43 dollar, men bara motsvarande 3 % av min totala portfölj. Jag kommer att skriva en mycket mer ingående analys i veckan som kommer, men redan nu vet jag att jag kommer att öka rejält om aktien ens är i närheten av nuvarande nivå.

To be continued, som get stod i TV-rutan när ett avsnitt av Dynasin tog slut på 80-talet.


10 kommentarer:

  1. Mycket spännande aktie som jag absolut ska kika närmare på! Kör du på kf även för dessa nya köp? Vanligt kreditkonto kopplat till din Avsnza-kf?
    Fördelen som jag ser det är att de (påstår sig) fixa återbetalningen av källskatten i kf men inte i isk.

    Ser fram emot din analys, ska se vad jag får för egen uppfattning först och sen jämföra med din! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills allting i en kapitalförsäkring även om jag har skaffat en isk.

      Radera
  2. Hur ser du på Starbucks "moat"? Konceptet är ju väldigt lätt att kopiera och det finns mängder av Starbucks-kloner redan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. There can only be one original...

      McDonald's och Coca-Cola har bland världens mest lättkopierade koncept de med och det har inte precis hindrat deras framfart eller att de tjänar hejdlöst med pengar. Att det går att kopiera allting gör inte att originalet slutar tjäna pengar om de har ett mycket starkt varumärke, dvs deras moat/vallgrav. Det är hur enkelt som helst att t.ex. göra cola, men folk köper CC ändå.

      SE bara hur Samsung har kopierat Apple hejdlöst. Naturligtvis har Apple tappat en del i det lägre prissegmentet, men det är nya iphone som hela världen (bokstavligen) väntar på och Apple tar idag hem ung. 75 % av all rörelsevinst bland samtliga mobiltillverkare (smart och dum-mobiler).

      Besök ett par Starbucks-caféer i utlandet och känn skillnaden mot t.ex. Waynes i Sverige. Det sitter i väggarna, tro mig!

      Radera
  3. "Besök ett par Starbucks-caféer i utlandet och känn skillnaden mot t.ex. Waynes i Sverige. Det sitter i väggarna, tro mig!"

    Starbucks skall betala lite högre löner än snitt i marknaden. Som motprestation har de att personalen skall göra allt för att kunden skall känna sig vänligt bemött.

    Jag tror som hobbypsykolog att man bli glad som anställd av att veta att så konkret ett vänligt sätt betala sig. Som kund gör inte de sista kronorna så mycket som känslan att få ett vänligt bemötande som sticker ut en aninng.

    SvaraRadera
  4. Intressant. Starbucks verkar i sådana fall har varit ett riktigt monstterköp på under $9 våren 2009. Kanske tom ett bättre köp än AAPL vid samma tidpunkt.

    Latte på Starbucks när jag var i NYC senast var tom bättre än min Favorit i Sverige, Espresso House. Varför man inte testar på något vettigt ställe i Sverige förstår jag dock inte. Har bekanta Starbucksentusiaster som tom diskuterat att köpa billigast möjliga utlandsbiljett för att kunna besöka Starbucks på Arlanda...

    Ser fram emot en djupare analys. Jag har en månadslön som bränner i fickan sedan jag missade att köpa AAPL på $530. Kanske dags att diversifiera ytterligare? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är typ samma tryck på Starbucks som på en Apple Store. Påminner om hur Peter Lynch på sin tid strosade runt i olika gallerior och kollade var det var mycket kunder och var det var lite. Det sa enormt mycket om hur företagen gick.

      Radera
  5. Vad var det som sänkte aktien? Förväntningar antar jag men något speciellt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den "missade" de genomsnittliga förväntningarna med 2 %.... Undergången nära förestående med andra ord.

      Radera
  6. Utdrag ifrån min blogg:

    "... köpte mina första utländska aktier: Starbucks. För ett par år sedan så var jag intresserade av dem men det blev aldrig något mer. Men efter att ha läst ett inlägg ifrån Lou (Fundamentalanalysbloggen) så kunde jag inte hålla mig borta länge, tack Lou! Jag håller med om vad som står i Lou's inlägg, jag har ett internationellt jobb där jag reser mycket över hela världen och på senare år så har jag börjar lägga märke till allt fler Starbucks, snart kommer de förhoppningsvis vara en lika vanlig syn som McDonalds och CocaCola. Detta blir ett långsiktigt innehav."

    SvaraRadera