torsdag 2 januari 2014

Mina placeringar 2014


Jag lyckas ofta bra med att välja rätt placeringar om jag får säga det själv men jag har aldrig lyckats särskilt väl med att förutse NÄR en uppgång ska komma. Jag ska alltså inte försöka förutsäga mina aktiernas procentuella utveckling under det kommande året, men väl hur de företag jag har placerat i kommer att  utvecklas. Aktierna följer som bekant förr (Starbucks) eller senare (Apple) med.

Så i fallande ordning i betydelse för mig kommer här mina tankar:

Swedbank: den gamla folkbanken kommer tack vare sin enormt starka privatkunds- och företagsverksamhet att trots en rejäl utdelning (nu 75 % av vinsten) om minst 9,90 kr att fortsätta att samla kapital i ladorna. Visst är det väl alltid så att "konkurrensen hårdnar" men konkurrensen är trots det på en mycket låg nivå, ingen har lyckats ta sig in på allvar på den svenska marknaden så de fyra stora fortsätter att tälja guld på bolånemarginalerna, avgifterna och allt annat de tar sig för, inte minst sina fonder som säljs till intet ont anande småsparare  

Detta kapital är helt överflödigt för rörelsen hur man än räknar enligt de nya regler som vi nu vet nästan allting om. Överkapitaliseringen kommer att leda till höjd utdelning antingen redan i år eller i vilket fall nästa. Förhoppningsvis kommer det att ge en "ny högre" nivå istället för en extrautdelning. Som jag har sagt många gånger är det helt otänkbart att Swedbank skulle kunna fortsätta med uppåt 6 % direktavkastning när de andra tre bankerna har 30-40 % lägre så aktien kommer troligen att fortsätta sin fina resa i framtiden, inte minst när utdelningen höjs. Den ultimata byrålådsaktien och jag kommer att öka om den faller ned mot 150-160 igen.

Apple: detta är mitt enda innehav där jag tror på en rejäl ökning av vinsten detta år. Efter att flera faktorer, vilka jag inte alls hade insett styrkan i, gav en sänkt marginal detta år har allting nu gått i motsatt riktning: iphone återfår en hel del av sin tappade marginal när den till det yttre och i många andra delar inte gjorts om så mycket och försäljningen, tack vare China Mobile, Docomo och allmän ökning över hela världen, kommer att öka rejält. iPad har ändrats mer om detta påverkar förstås marginalerna nedåt, men iPad Air är en nästan löjligt mycket bättre platta än konkurrenternas och Minin med retina säljer liksom Air uppenbarligen mycket mer än förra året, vilket kommer att öka både omsättning och marginal. Härutöver finns förstås den mycket lönsamma Mac-försäljningen, den alltmer betydelsefulla iTunes (nu det fjärde benet för Apple) och den eller de nya produktkategorier som Apple kommer att lansera detta år.

Räkna alltså med rekordresultat samtliga fyra kvartal som kommer. Den som inte förstår hur stor betydelse som China Mobile har kommer att få veta det liksom den som tror att kinesiska 30 dollarsplattdatorer som inte duger till annat än filmvisning är en hot mot iPad eller Apples resultat. Jag kommer dock att minska mitt innehav ytterligare om aktien stiger över kanske 650 och uppåt (allt är relativt, jag har fortfarande kvar 90 % av mitt maximal innehav hittills) eftersom det är så väldigt stort och jag vill inte ha det som största innehav, vilket jag tror det kommer att bli ganska snart om aktien tar fart.

Starbucks: inte mycket att säga om detta perfekta företag. Ja, det är högt värderat, men det är för att det ökar sin vinst mycket snabbt och eftersom de gör precis allting rätt- satsningar på nya, bättre och nyttigare produkter, lönsam aggressiv tillväxt och varumärkesvård in i minsta detalj kommer både vinst och utdelning att öka i framtiden. Redo för byrålådan!

H&M: ett underbart företag som alltid missförstås, för ett år sedan trodde så många okunniga att det var slut som artist och plågades av allt möjligt, idag tror väldigt många att eftersom dess PE-tal är över 25 där det brukar gå i taket så är det en riskfylld placering. Dessvärre glömmer man uppenbarligen, vilket är förvånande eftersom vi talar om väldigt kunniga bedömare som Günther Mårder (Sparpodden avsnitt 14, dvs det som kom idag), att PE för väldigt bra företag i regel sjunker för att vinsten ökar, inte för att kursen faller ned från en rekordnivå. H&M har varit köpvärt för alla långsiktiga placerare i 40 år detta år och allt talar för att detta kommer att förbli.

Internetsatsningen i USA (m.fl. marknader) kommer troligen att få allt större betydelse för tillväxten, utvecklingen av nya eller nästan nya marknader kommer att ge en enorm skjuts på omsättningen och marginalen verkar vända uppåt igen. Så enkelt kan det sammanfattas men så enkelt är också H&M:s affärsmodell. Man är bäst och därför klarar man sig bättre än alla andra. Den som inte förstår betydelsen av att H&M ännu inte har etablerat sig (OK, typ fem butiker) på Södra halvklotet förstår inte H&M, aktien som fick sina första säljrekommendationer av Affärsvärlden och Veckans affärer 1974.

Boliden: jag tror fortfarande på detta välskötta företag eftersom det just är så välskött och zink och koppar är de metaller som bygger framtiden. Jag är dock lite less på att det är så svårt att överblicka många av de faktorer som påverkar resultatet så jag har som sagt minskat rejält i mitt innehav. Om den stiger upp mot 120-130 igen så kommer jag säkerligen att minska med hälften igen.

11 kommentarer:

  1. Råvaruföretagen och förädlingsföretag (råvara->basvara) är otroligt svåra att bedöma i dagens globaliserade värld, de tycks helt sakna pricing power. Många ser ok ut, som Boliden, SSAB etc. mot historiska vinster, men när får vi se sådana vinster igen?

    Vad hände med MSAB som du ägde en del förr i tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, inte alls den transparens som man vill ha i sina innehav. Boliden var groteskt köpvärd när jag köpte på 35 kr och nedåt så osäkerheten vad gäller mer precisa antaganden och öht vad som skulle komma i närtid blev ganska ointressant när bolaget reales ut utan att ha några större svårigheter. Vem som helst kunde ju räkna ut att de toklåga zink- och kopparpriser som kom med kreditkrisen inte skulle hålla sig och att med 50 kr i EK, mkt starka innehav i gruvor och förädlingsanläggningar samt mycket goda möjligheter att slutföra Aitik-utbyggnaden med löpande kassaflöde och ev. lån (det blev helt med kassaflödet) motiverade ett mycket högre värde på företaget än vad som blev fallet (mitt lägsta köp var på 17 kr...).

      Jag ser inte alls den tydligheten i att detta är undervärderat idag varför jag satsar på säkrare kort. MSAB kan jag svara på två kommentarer längre ned eftersom jag vet att han tror stenhårt på dem.

      Radera
  2. Tack för din blogg Lou. Hoppas du fortsätter även 2014,

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att du nämner H&M. Ett fantastiskt bolag!
    När jag gör mina beräkningar och kommer fram till att H&M är dyrt så använder jag antaganden om en kraftigt stigande vinst. Aktien värderas idag till P/e 29 för senaste fyra kvartalens vinster. Ser vi istället till den aggressiva vinstprognosen för innevarande och nästkommande år med en vinsttillväxt om 9,5% så kommer aktien i slutet av nästa år (räknat som H&M:s bokslutsperiod) att handlas till P/e 24 givet att aktiekursen står stilla fram till dess.
    Den genomsnittligt högsta nivån som H&M nått P/e-talsmässigt senaste fem åren är 23,4 (snittet har varit 20).
    Givet detta så anser jag att det fantastiska bolaget H&B:s aktie inte är lika köpvärd som den brukar vara. Om du vill nå över 12 procents årlig totalavkastning så krävs att försäljningen stiger med 10 procent per år (det har man inte lyckats med sedan 2009) samtidigt som vinstmarginalen stiger med 10 procent och aktien värderas till 25 gånger årsvinsten. Visst, detta är möjligt - men det har funnits tillfällen då förväntningarna varit betydligt enklare att infria. T.ex. senhösten 2012 - men sedan dess har aktien stigit med 40 procent, oaktat utdelningar.
    Hur går dina funderingar?
    Bästa hälsningar
    Günther Mårder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kritik (om man ju ska kalla det för det eftersom jag tycker att ni driver en utmärkt podd som väl balanserar mellan småspararnas intresse av att lära sig mer om grundläggande saker och vi mer erfarnas intresse av en mer avancerad diskussion- högsta betyg!) var att jag uppfattade, tydligen felaktigt men det kan ju vara ett tips för jag kanske inte var ensam, att du avfärdade H&M just på PE-talet, något som väldig många gör sedan mycket länge. Hade du haft tid att lägga in något om ditt resonemang ovan så hade jag inte reagerat alls- inte för att jag håller med helt i det du säger, men alla underbyggda åsikter är intressanta att höra.

      Min uppfattning är att H&M kommer att kunna växa som man gjort i väldigt många år till och att den svacka vi sett de senaste åren är ett undantag samt att denna tid av lägre marginaler och svag omsättning har lagt grunden till framtiden.

      Jag har en ganska annorlunda inriktning på mina investeringar mot vad jag förstår att du har eftersom jag nu efter många mindre lyckade erfarenheter (t.ex. MSAB som jag hörde att du tror på) för ett antal år sedan tycker förhoppnings/småbolag är oerhört svåra att förstå och nästan alltid är övervärderade. Jag söker alltså enbart stora, ganska säkra bolag.

      Jag tittar allra mest på om bolag som är väldigt bra har ledningar som håller kursen utan att blinka även om det leder till ett och annat dåligt kvartal. H&M:s ledning gör just detta, de ökar verkligen sina nettobutiker med uppåt 15 % och allt jag hört från dem allmänt och deras IR direkt är att de tänker fortsätta med detta och har mycket goda förhoppningar om att den jättestora del av världen som de inte täcker idag kommer att leda till just den fördubbling av vinsten/omsättningen vart femte år som du nämnde i podden (fast inte trodde på).

      (Anledningen att jag inte tror på MSAB längre där jag låg tungt 2005-08 ung. är att ledningen dessvärre inte lyckas omvandla ökad försäljning till ökad vinst och nu i många år sagt att snart kommer det. Risken känns stor att de inte kommer att lyckas då deras investeringar i personal och utveckling samt allmän prispress kan göra att varje ny intäktskrona äts upp till största delen av nya kostnader.)

      Jag räknar som du märker väldigt lite jämfört med de flesta andra, jag är extremt "top view" och drar mina slutsatser av hur olika stora parametrar utvecklas.

      Som jag ser det har H&M (liksom f.ö. Apple) nu tagit det nedställ i marginaler och tillfälligt svaga omsättning som kom av många olika skäl (råvarupriser, höga IT-kostnader för uppbyggnaden av USA-nätförsäljning, höjda lönekostnader och öht uppenbarligen stora kostnader för att kunna etablera sig i Kina och ett antal andra sydliga länder).

      Man har alltså lagt grunden för att kunna öka intäkterna när tiderna blir bättre och nu också internetförsäljningen i USA (en marknad som de öht kan växa väldigt mycket i under en lång tid framöver) och tillsammans med höjda marginaler blir det en mycket starkare vinstutveckling tror jag jämfört med de senaste åren.

      Nu tror jag alltså att det mesta av detta vänder för H&M och när det sker kan utvecklingen bli mycket starkare än marknaden tror. Den ökade försäljningen och vinsten kommer inte bara att kunna försvara nuvarande kurs utan klart högre, troligen inte i samma takt, varför PE kommer att sjunka.

      Till detta kommer flera ytterligare saker, en av de viktigaste är etableringsliberaliseringen i Indien (direktägda dotterbolag till utländska koncerner) kommer att vara mycket positivt för H&M (liksom f.ö. Apple och Starbucks).

      Man ska heller inte underskatta marknadens förmåga att värdera företag som har 1) en lång historia av att leverera utdelning och vinst och 2) en stadigt ökande vinst, vilket jag alltså tror blir fallet kommande år, till skyarna. "Säkra pengar" är som heroin för börserna!

      Bästa hälsningar

      Magnus

      Radera
    2. Jag kollade upp H&M några år bakåt och ser på Avanzas diagram att H&M pendlat mellan ungefär 200-250 kr från 2010 till 2013, innan uppgången till 300 startade.

      Jag tänker att inte bara H&M skulle vara speciellt dyrt nu utan hela börsen som helhet.

      Jag funderade t.ex. på Swedbank runt 160 kr sen kom bra rapport som höjde kursen, jag har missat att köpa och nu tycker jag swedbank är dyr. Så jag funderar på Danske bank istället och speckulerar i om Cevian vill göra exit om några år till högre kurser än nuvarande.

      Men åter till saken med börsen, H&M och värderingar. Så undrar jag när det kommer komma en rejäl sättning. Jag går i funderingar på att vara lite försiktig framöver för att istället för gå in fullt framöver avvakta en nedgång och kanske rentav ta lån eller belåna och då försöka köpa kvalitetsbolag som gått ner.

      Jag har skrivit ett blogginlägg om denna ide eller metod och skulle gärna höra vad ni tror om det. Mycket är inlägget inspirerad av Sparpoddens avsnitt 14 som tar upp belåning.

      Radera
    3. Blogginlägget: http://hankman-pme.blogspot.se/2014/01/en-metod-att-gora-de-stora-klippen-pa.html

      Radera
    4. Det var ungefär det jag gjorde i Swedbank och Boliden (lån samt hopskrapande av allt jag kunde när aktierna var toklåga) och det ångrar jag inte om man säger så. Det är inte heller särskilt farligt om man inte lånar för mycket och vet vad man håller på med.

      Väldigt många som lånar råkar dessvärre illa ut.

      Radera
  4. I vilket prisintervall anser du att Starbucks är köpvärt? Väldigt sugen på att köpa in mig i detta fantastiska bolag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På långsikt är dag absolut köpvärt en bra bit till. Jag ser det som en H&M-investering, ingen aning om hur det kommer att gå nästa år men på sikt är det tydligt uppåt det pekar.

      Radera