onsdag 12 november 2014

Svenska banker idag


Svenska banker är ungefär som mellaneuropeiskt öl- ju mer man har fått desto mer vill man ha. Jag köpte mina första Swedbank i februari 2009 (good ol' days!, se här för rafflande, detaljerad berättelse) och min aptit för de fyra storbankerna har bara ökat med tiden. Det kanske viktigaste jag lärde mig av just Swedbank-köpen en gång för alla lärt mig att fortsätta köpa, dvs komma över det helt idiotiska motstånd man verkar födas med att avstå från att köpa fler aktier efter att kursen stigit kraftigt för att man grämer sig över att man inte köpte när det var billigare, se bild från tidigare inlägg:


Detta hade jag mycket stor nytta av när jag ökade i Apple åren efteråt och som alltid när man bildar nya vanor så sitter de i.

Swedbankaktien har förstås haft sin stora uppgång idag och anledningen att jag har kvar detta mitt nu största innehav är dels att direktavkastningen är utmärkt redan nu och dels att jag är helt säker på att utdelningen kommer att öka i takt med vinsten. Disponeringarna i kvartalsboksluten för den del av vinsten som beräknas (vid beräkning av förändrat kärnprimärkapital) delas ut har ökat mot förra året i takt med att vinsten har ökat och jag tror att man kommer att höja till minst 11 kr för detta år (från 10,10).

Någon större tillväxt har Swedbank inte i dag, utan man utvecklar sin verksamhet men gör det med framgång, jag räknar inte med att öka i Swedbank utan sitta på aktierna under lång tid. En storbank som däremot har en alltmer intressant tillväxtkomponent är Handelsbanken med sin expansion i Storbritannien som inte är mer än några procent av företaget idag, men eftersom den uppenbarligen går mycket bra kan komma att bli alltmer intressant. Flera engelska tidningar (exempel) har skrivit mycket uppskattande om den svenska banken som utmärker sig för flexibilitet och att de enskilda kontoren fattar alla beslut själva- en otänkbarhet i Storbritannien.

SHB köpte jag för första gången vid utdelningarna i våras och ökade med 50 % i när B-aktien gick under 300 kr för tre veckor sedan. SHB är Sveriges näst bästa företag (efter H&M) anser jag och en aktie som jag kommer att fortsätta att köpa under lång tid framöver. Den extrautdelning som man beslutade om förra året tror jag kommer att bli permanent nu, inte bara för att vinsten ökar fint, utan för att avsättningen till pensionsstiftelsen Oktagonen har sänkts från 15 % till 10 %, vilket knappast skulle ske om man inte räknade med att dela ut mer per aktie, och vilket i sig ökar möjligheten att dela ut mer pengar. På sikt tror jag att mitt innehav i SHB kommer att bli lika stort som det i Swedbank, kanske hjälpt av att jag flyttar över från Swedbank om den aktien fortsätter stiga som nu.

Mitt senaste innehav, Nordea, köpte jag också vid raset för tre veckor sedan. Detta är en liten post idag men jag kommer säkert att öka den med tiden. Mitt intresse här är att om man räknar med att SHB:s utdelning ligger kvar på nuvarnade höga nivå är det bara Nordea som verkligen kan öka utdelningen rejält i takt då man trots en höjning bara delar ut 56 % idag. Aktiekursen kommer att följa i dess spår.

Jag skulle inte bli förvånad om jag inom några år skulle ha mer än två tredjedelar av mitt kapital i banker, så stort är mitt förtroende för deras intjäning på sikt. Egentligen precis samma tankar som jag hade våren 2009.

4 kommentarer:

  1. Intressant, givet minimala kreditförluster så borde bankerna fortsätta ge fina vinster och utdelningar. Frågan är om det blir någon tillväxt att tala om...måste jag välja en storbank blir det SEB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra företag det med, själv äger jag lite via Investor.

      Radera
  2. Jag tycker också att SHB är Sveriges näst bästa företag efter H&M. Men det var synd att jag var tvunga att sälja dem helt under Eurokrisen plus US budgetstupet då var hela Europa banksystem ostabilt. Det var bara cirka 2 månader efteråt hade jag lite tur att köpa Securitas för 48 SEK per aktie. Om man ska vänta på att SHB A skulle hamna på 85.5 SEK(20090202) eller under 100 SEK, kanske vore det nästan en dröm, tycker jag. Som sade, man måste har tålamod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vi nog inte hoppas på en gång till, det var trots allt en händelse som inte inträffat mer än en gång per sekel i modern tid.

      Radera