tisdag 28 juni 2016

Apple Watch och Apple TV


Apples utvecklarkonferens nyligen (finns att ladda ned som film på Itunes och deras websida) var som vanligt mycket mer intressant än många produktintroduktioner som de gör då den visar vilken inriktning företaget har. Det var t.ex. här som man 2011 presenterade iCloud, vilket togs emot med en gäspning och att aktien handlades ned till 64 dollar (dåvarande aktien 320 dollar). iCloud var förstås en enormt viktig satsning som idag är helt nödvändig för många av de av Apples tjänster som tas för givna av konsumenterna.

Jag tänker inte gå in på alla nyheter utan bara konstatera att Apple fortsätter sitt arbete med att förse oss med lagom stora skärmar till alla aktiviteter vi ägnar oss åt och att man kommer att prioritera tjänster, deras näst största och utan tvekan just nu mest lovande segment, ännu mer. Troligen inte bara för att dessa är väldigt lönsamma utan för att ju mer populära de blir desto mer värdefula blir också deras hårdvaruplattformar då dessa ju krävs för att använda tjänsterna.

Mest intressant i övrigt är att man har lyssnat på den kritik som förekommit framförallt mot Apple Watch, men även på Apple TV, och de nya versionerna av operativsystemen kommer att lösa flera av dessa problem. Framförallt är det att Apple Watchs appar kommer att ladda mycket snabbare då de mest använda kommer att ligga redo i bakgrunden. Detta är ett stort problem med Apple Watch och har nästan gjort ren appanvändning (till skillnad från notifications från mobilens appar) omöjlig hittills. Även Appel TV förbättras t.ex. genom att man ska kunna styra den och t.ex. lägga in text från sin iPhone.




Apple TV var ganska mycket "work in progress", men det är som vanligt för Apple. Man utvecklar tills man är tillräckligt säker på att användarna inte kommer att bli direkt arga på den och sedan tar man in feedbacken från dem och förbättrar produkten radikalt de första versionerna.

Det är troligen bara att följa utvecklingen för iPod, iPhone och iPad för att förstå vartåt det barkar med Apple TV; en tunnare och mer sofistikerad produkt tills den har blivit så tunn att fysiken börjar säga stopp. Detta är förstås en mycket bra utveckling för Apple Watch då den första versionen om inte tung så i varje fall är rätt tjock och smått klumpig. En på sikt hälften så tjock klocka skulle vara mycket smidigare att använda och tillsammans med bättre batteri etablera den bättre som ett alternativ till både andra smarta klockor och analoga ur.

Vi har helt klart bara sett början på dessa båda produkter och framföraltl Apple Watch tror jag kommer att på några års sikt att kännas som en nästan själklar del av Apples ekosystem.

3 kommentarer:

  1. Hej Lou

    Jag har inte tittat på konferensen och kanske säger något onödigt här. Jag ser mig själv som såld på Apples produkter och sitter på det mesta från telefon till dator och router. Helt enkelt för att användarvänligheten och funktionaliteten är helt överlägsen. Apple är prisvärt trots att det är svindyrt enligt mitt tycke. Däremot är jag fruktansvärt besviken på klockan (nej jag har inte köpt någon). Jag tvivlar inte alls på att även den gör precis som den ska och i fråga om användarvänlighet är helt överlägsen alla andra klockor den konkurrerar med. Däremot finns det ur mitt perspektiv en stor logisk lucka här som måste fyllas innan jag ser att den kommer nå någon vidare försäljningsframgång. Klockan kommer aldrig sälja som något smycke eller modeprodukt då det finns "riktiga" klockor för sånt. Däremot fyller den, eller har potential att fylla, en väldigt bra funktion som en aktivitetsklocka som synkar med övriga Appleprodukter utan att jag ska behöva vara ingenjör. Själv springer jag mycket och vägrar sätta telefonen på armen då det mest är bökigt och distraherande. Perfekt med en klocka istället tänkte jag, men upptäckte fort att så enkelt var det inte. För att jag ska kunna springa med denna klocka behöver jag dessutom ha med mig min telefon då klockan både saknar 3g och gps. Klockan kan själv bara ge mig info som pulsmätare och stegräknare och blir således värdelös och jag inte dessutom släpar med mig telefonen ut i spåret. För att detta ska kunna bli en försäljningsframgång behöver Apple fylla på med gps och 3g (vet inte hur görligt det är rent tekniskt) då jag tror att detta främst är en träningsprodukt. Själv skulle jag inte gå med den till vardags då jag redan har en klocka för avsevärt mycket mer pengar på armen och jag tänker inte skämma ut mig med dubbla klockor, så mycket hipp hopp har jag inte i mig.

    Tack för en mycket bra blogg!

    //S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mycket svårt att tänka mig att apple skulle göra AW helt oberoende av iPhone och än mindre ersätta denna då det saknas ekonomiska skäl att göra det. Tvärtom kan det ju förstöra för deras viktigaste produkt.

      Jag använder den vid tennis och där funkar den idag hyfsat, mest som aktivitetsmätare medan pulsen ju inte är helt korrekt när man mäter på armen.

      Jag tycker den är bäst som påminnelse, långt mycket bättre än iPhone för att aldrig missa samtal, sms, kalenderaktiviteter osv. Där är den helt i en egen klass liksom för appars "notifications", t.ex. har jag fått många nyhetsflash omedelbart och enkelt från SR men det finns förstås för aktier och massor av andra bolag också.

      Säkert kommer Apple att göra den mer oberoende av iPhone dock och kanske kan man en dag göra längre turer utan kontakt men jag tror som sagt inte alls att man kommer att kunna använda den helt utan iPhone. Det märks att Apple nu har tonat ned modegrejen, de kommer snarare att som alltid satsa på designen tror jag men guldversionen och liknande är nog inte en väg framåt.

      Summa summarum är att jag är nöjd användare men ser att den kan bli bättre förstås. Jag saknar den ofta när jag inte har den och istället finklockor då jag är så van vid att inte missa någonting på mobilen och plötsligt inte får mina påminnelser.

      /Magnus

      Radera
    2. Håller med. Givetvis blir en helt oberoende klocka en konkurrent till telefonen. Jag väntar ändå spänt på att det ska komma en tvåa som är så pass uppdaterad att jag vill ha den. Tvivlar inte en sekund på att det också kommer att ske om man kollar på vad som hänt sen den första iphonen (som hade en hel del tveksamheter) eller den första ipaden. Ska man koppla detta till Apple som investering kan man ändå inte påstå att klockan är en succé än. Däremot har jag inga tvivel om nya apple TV. Den är fantastisk.

      //Staffan

      Radera