tisdag 7 mars 2017

Viktar över mot Swedbank


Mitt äldsta ännu existerande innehav är Swedbank. Jag köpte den under den dramatiska våren 2009 och fortsatte sedan att öka vid varje nedgång åren efteråt tills viktade över mot SHB efter tumultet i ledningen för ett år sedan. Det förblir min bästa investeringe någonsin.

Swedbank är idag ett av mina basinnehav tillsammans med SHB, Apple och Starbucks. Hyfsat stora innehav som jag troligen kommer att ha kvar i många år. Utifrån hur företagen går och aktierna utvecklas kan jag komma att vikta om bland dessa, men jag tror inte att jag kommer att sälja ut något av dem helt. 

Idag var det dags för en sådan omviktning. Efter att Folksam sålt aktier igår kväll föll Swedbank föga förvånande i morse 2,5 % ned till ung. den kurs som Folksam fick av sina köpare. Det påminner lite om när Folksam 2009 vräkte ut 39 miljoner aktier 2009 för att de tyckte att de ägde för mycket. Den gången var det geniet Anders Sundström som förutom att ha absurt dålig tajming dessutom sålde direkt över marknaden så att effekten blev lika omedelbar som dramatisk på kursen.

Jag ska inte klaga varje fall- jag ökade då och jag ökar idag. Naturligtvis är inte 2,5 % något jätteras men Swedbank har fallit ett tag nu och med 6 % direktavkastning och en stabil verksamhet kan jag kosta på mig att vikta över lite från SHB. Båda är nu ung. 8 % av portföljen.

Jag tror inte att Swedbanks vinst kommer att öka dramatiskt men heller inte att den kommer att falla över tid. Vissa kvartal övertygar de rejält och andra är sämre men i grund och botten finns en mycket fin och stabil verksamhet. Lägg till detta mycket god kapitalisering och en utmärkt utdelningspolicy så har vi ett företag som man kan äga i många år framåt.


2 kommentarer:

  1. Har för mig att du nämnde att Kopparbergs var ditt näst största innehav. Räknas det ändå inte som ett basinnehav?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte så mkt Swedbank ännu men kommer öka framöver. Kan fortsätta ned eller så väntar jag tills efter utdelningarna för vill in billigare

    SvaraRadera