onsdag 24 maj 2017

En dag i Kopparberg


Varje gång jag går på bolagsstämma påminns jag av hur nyttigt det är för att inte säga lönsamt för givet att resekostnaden till stämman är begränsad minst sagt om man bor i Mälardalen och den kunskap och insikt man får är mycket stor.




Gårdagens tur till Kopparberg var verkligen inget undantag trots en ganska lång tågresa. Kopparbergs andas verkligen framtidstro och framgång. Från VD och nedåt. Jag lämnade orten med tanken hur ironiskt det är att så otroligt många nu köper H&M som idag kämpar med näbbar och klor mot enorm konkurrens av alla slag på en marknad som sedan länge passerat bäst före-datum och endas genom extrem nyöppningstakt undgår sjunkande omsättning. 

Samtidigt ifrågasätts Kopparbergs svårt hela tiden av hela marknaden trots en mycket rakare och bättre utveckling de senaste åren. Kopparbergs som uppenbarligen mycket enkelt kan t.ex. gå in i Cypern med hjälp av en lokal distributör (KEO, vars mycket nöjde VD var på plats idag och höll ett kort föredrag) och på kort tid vända uppochner på cidermarknaden där. Nu är ju inte Cypern världens största marknad men det känns rätt talande ändå.

Jag anlände till Kopparberg med tåg och gick igenom det pittoreska lilla samhället som fått ett enormt uppsving av bröderna Bronsmans beslut för 25 år sedan att köpa det nedlagda bryggeriet och vända det till en av Sveriges största exportsuccéer de senaste tio åren.

Det var väldigt intressant att få se allting på plats tillsammans med en ganska stor samling aktieägare. Ingenting jag såg igår på vare sig stämman eller rundvandringen var dock någon större överraskning, jag visste ju redan att Kopparbergs är välskött och expanderar, men känslan blev kanske "extra allt" av att vara där. Att se en ibland lite rörd VD beskriva den långa resan med många motgångar och framgångar längs vägen är något helt annat än att lyssna på en intervju.


Systembolagets storsäljare "Kopparberg Pear"

Riktigt intressant var att höra om den kreativa processen när de skapar nya drycker, hur de tänker om varumärket, hur man använder sin begränsade reklambudget. Hur man t.ex.fick enormt mycket gratisreklam av att ASDA vägrade köpa mer än 50 000 Kopparkegs inför förra sommaren vilka tog slut på två dagar och det blev ramaskri på nätet och i tidningarna. Man tillverkade inga fler utan lät larmet fortsätta medan man meddelade att man kommer tillbaka nästa sommar. Nu gör man det med två smaker och 180 000 kegs. Att man inte gör fler beror i sin tur på att man vill att det ska vara en exklusivare produkt som ska vara svår att få tag på. Vad kan då göra detta bättre? Jo att man har klart bättre marginal på kegsen...

Bryggeriet växer hela tiden, man har stadigt ökat lagret till idag väldigt imponerande storlek. Jag har själv arbetat en del med logistik en gång i tiden men detta var på en helt annan nivå. Vi fick också se deras nya kombivärmeverk där man går ifrån olja, som byggts på behörigt avstånd så man ska kunna expandera det vid behov, som är så effektivt att man kunnat få bidrag av Länsstyrelsen. 

Nya produkter visades förstås och tanken bakom var och en av dem och man går därifrån med lite av den känsla man får av Apple- de här personerna vet precis vad de håller på med och de vet också att de bara är i början av sin resa runt jorden. Det finns invändningar mot Kopparbergs förstås, precis som med alla andra företag. Det finns också risker. Det lite larviga blir när kritiker uppvisar en attityd av typen: Ja, ja de säljer äckligt söt cider och har haft lite tur, de ska inte tro att de är något. Sådan kritik är absurd efter två decennier med fantastiska framgångar.



Jag menar förstås inte att Kopparbergs saknar problem och utmaningar. Pundet är ett sådant som man brottats med i tio år sedan man blev stora på den brittiska marknaden. Deras konkurrenter är jättar och har helt andra budgetar men Kopparbergs har ju lyckats väldigt bra på den kanske svåraste cidermarknaden att ta sig in på. Om jag får gissa lite så kommer man att kunna växa i många år till. Jag kan inte se några realistiska hinder för detta när deras produkt och varumärke är så starka och man är så bra på att hitta nya varianter på temat.

Eller som VD uttryckte vad som var hans största stolthet- De ligger mycket högt på listan över största öl- och cidermärken i Storbritannien, t.ex. långt över Heineken, trots att Kopparbergs har bland de högsta utpriserna till konsument. Det visar på styrkan i varumärket och kundtroheten. 

Jag avslutade besöket med att prata med en anställd. Han bekräftade att rosécidern har blivit en succé (vilket jag fått höra tidigare) och bjöd på samma optimism och glädje över att arbeta på ett så expansivt och framgångsrikt företag. 




Gårdagens Q1-rapport

Första kvartalet blev mycket bra för Kopparbergs. Bättre än jag vågade hoppas. Man överkom pundförsvagningen på knappt 10 % mot året innan genom att öka försäljningen ännu mer och det enda som stack ut var det mycket svaga kassaflödet. Detta förklarade VD i en intervju med att man ökar försäljningen mycket snabbt just nu, man har många nya produkter och man går mot säsongmässigt starkare kvartal vilket alltsammans kräver lageruppbyggnad.

Det är populärt inom investerarcommunityn att vara skeptisk. Skeptisk till allt. Ett nytt bolag växer omsättning och vinst åttonde kvartalet i rad? Tar snart slut! VIX-index lägre än någonsin? Ändå illavarslande! Bostadspriserna stiger i attraktiva lägen och 1 % ränta? Kraschen står för dörren! Kopparbergs bygger upp lager? De har problem att sälja!


Jag förstår inte hur alla de som bara ser orosmoln på himlen lyckas tjäna pengar. Själv äger jag bara utmärkta företag som drivs av fantastiska personer och betjänar med sina premiumprodukter en växande global marknad.


5 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina erfarenheter från besöket. Hade själv planerat att titta på bryggeriet men annat kom emellan. Nästa år kan vi kanske samåka från Uppsala om du ska dit igen.
    En sak jag reflekterat över är att de lite äldre produkterna säljs på 50 cl burk. Det formatet känns helt ute när jag ser dem på Systembolaget eller som nu senast på Mallorca. Hur ser du på svårigheterna att ändra produktionslinjen efter marknadens efterfrågan kontra styrkan i att vara en igenkänd produkt i samma koncept år efter år? Kopparbergs är ju väldigt framgångsrika i konceptarbetet med de nya produkterna? Jag vet inte hur relevant detta är men jag får associationer till tonåringstjejen som ställde frågan på Ericssons stämma på slutet av 90-talet om varför de gör så fula telefoner som knappt går att använda av andra än ingenjörer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt intryck överhuvudtaget är nog att de vet vad de gör så har de kvar burken så är det för att det lönar sig tror jag. De verkar dock vara flexibla- de har precis börjat med smalare och mindre burkar för sina light-varianter t.ex. Tror alltså inte att det är något problem att byta.

      Radera
    2. Vi kan gärna samåka nästa år.

      Radera
  2. Grymt trevlig sammanfattning av stämman och bolaget. Jag hade förhoppningar om att själv gå på stämman men annat kom i mellan. Nästa år SKA jag dit:) Jag känner mig otroligt trygg med Bronsman vid rodret och mitt enda problem med bolaget är väl egentligen listan dom handlas på. Det vore ju himlans trevligt att kunna handla aktien till ett vettigt courtage.

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera