måndag 17 juli 2017

H&M:s månadsrapporter


H&M ska enligt ett meddelande idag sluta att visa månadsvis försäljning, förklaringen som ges är att det "är en för kort tid" för att vara relevant. Det som tidigare gått alldeles utmärkt att redovisa är nu alltså plötsligt ett olämpligt rapporteringsformat. Precis som när man 2014 plötsligt slutade att rapportera försäljningen i jämförbara butiker, dvs den försäljning som inte kommer från nyöppningar. 



Naturligtvis är skälet ett annat. H&M visade gladeligen upp försäljning i jämförbara butiker så länge det fanns en tillväxt att visa upp. Sedan 2014 har denna uppenbarligen varit negativ. Försäljningstillväxten per månad har också stadigt sjunkit de senaste tre åren och nu vill man inte visa det heller. 

Svagt av ett så stort och viktigt bolag tycker jag. Det är förstås lätt att tycka att månadsrapporteringen var onödig osv men det intressanta är som sagt varför man gör detta och varför nu. På samma sätt som många applåderade att man sköt upp andra halvan av utdelningen till i höst utan att reflektera över varför man plötsligt gjorde det. 

2 kommentarer:

  1. Ett mätvärde per månad är inte alls för mycket om man vill se en trend, vilket man som sagt inte vill - eller åtminstone inte visa

    SvaraRadera