onsdag 9 augusti 2017

Netflix och Disney


Igår meddelade Disney att man kommer att avsluta sitt samarbete med Netflix för kommande Disney-produktioner i syfte att själva starta en eller flera streamingtjänster för sina olika dotterbolag (t.ex. Marvel och Lucasfilm).

Detta fick Netflix att falla med 7 % i den mycket tunna efterhandeln men med bara 1,45 % vid stängning idag. 

Naturligtvis är det ett problem för Netflix om de inte kommer att få tillgång till kommande filmer, men mitt intryck är knappast att Netflix är beroende av Disney i någon större grad. Deras filmer är i de flesta fall förstås stora produktioner som säkert är dyra för Netflix att streama och de kommer ganska sent till dem.

I korthet kan man nog anta att ingen betalar för Netflix för att få se Disneys material och Netflix framtid är väldigt tydligt egenproducerat material med nu sju miljarder i årlig budget. Detta kan man distribuera billigt över hela världen när man väl har producerat det istället för att betala dyrt för material som Disney som konsumenten kan hitta på massor av andra "kanaler".

Jag sålde mina sista Disney för några månader sedan och tänker avvakta med den aktien tillsvidare. Det är ett fantastiskt företag men liksom Starbucks som jag har dragit ned till en bråkdel av mitt tidigare stora innehav har jag ingen klar bild av hur aktien kommer att utvecklas på sikt. Fortsätter problemen med ESPN så kan aktien mycket väl stå och stampa eller t.o.m. sjunka från nuvarande 100-110 dollar.


Netflix tror jag däremot på mer än någonsin och kommer att behålla i portföljen om inget mycket oväntat inträffar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar