torsdag 14 september 2017

Volatilt i Catena Media


Det finns som jag ser det i grunden två grupper av händelser som påverkar ett företags aktiekurs- händelser som påverkar företagets framtida intjäning och händelser som inte påverkar denna. Dagens besked att tre av storägarna säljer en del av sina innehav genom en placing tillhör den senare kategorin. Detta har ingen påverkan alls utan är möjligen ett signalvärde. 

Med tanke på att det bara är två av 18 miljoner aktier som de säljer, dessutom i uttalat syfte att kunna finansiera en annan investering samt att de låser in sitt övriga innehav på sex månader så är marknadens reaktion om än förståelig så fel.

Som jag skrivit tidigare är jag imponerad av företagets förvärv och tillväxt i år men inte med dess kommunikation. Hade jag varit VD och drivit igenom den i grunden positiva förändringen att ta betalt för resultat för Paid Media så hade jag så snart jag kunde meddelat marknaden detta i ett pressmeddelande- varför man gör det, vad man vill uppnå och vilken påverkan det kan få kort- och långsiktigt. Inte svårare än så och även om man kunde ha fått en negativ reaktion på detta så hade marknaden sedan varit förberedd när Q1 presenterades istället för att överraskas.

Grunden för min placering i CTM och alla andra är förstås att jag tror på fortsatt stark och lönsam tillväxt i företaget under de närmaste åren. Den kommer bara oss till del som är kvar som ägare varför jag idag ökade lite i bolaget och drar nytta av marknadens bipolaritet. Jag har sett detta så många gånger tidigare- ena dagen är ett företag ute i kylan bland investerare, oftast dock av verkliga skäl och inte som här saker man inte kan påverka, och sedan kommer en eller två fina rapporter eller nyheter och allt är glömt och aktien gör ATH. Långsiktighet är alltid det vinnande konceptet om man valt rätt företag.

3 kommentarer:

  1. Hur ser du på det här att Sky Bets i UK stänger ned sitt affiliateprogram på grund av "regulatoriska krav"? Vet inte om det påverkar CTM direkt, men indirekt låter det som en potentiell risk framåt för branschen.

    http://egr.global/intel/news/sky-bet-shutters-affiliate-programme-amid-regulatory-concerns/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sak i Holland. http://www.gaminginholland.com/8353

      Radera
  2. Di verkar osäkra på om bolagets framtid blir lika lovande som den varit hittills: http://www.di.se/analys/veckans-aktie-kassan-ar-den-svaga-lanken/

    SvaraRadera