onsdag 29 november 2017

Kopparbergs rapport i morgon


Kopparbergs visade förra kvartalet att man fortsätter sin fina utveckling men jag beslutade då att minska mitt innehav när det kändes som att det är väldigt mycket pundkursen som styr aktien. Jag har kvar den som ett av mina fem mindre innehav och ökade lite idag på förhoppningen att vi nu kan börja lägga brexit-fadäsen åt sidan och återigen se fina resultatökningar. 

Affären är helt intakt och det är min bestämda tro att aktien kommer att repa mod. Jag tror att rapporten kommer att bli fin men dessvärre, vilket visade sig i de två senaste kvartalsrapporterna så är det till stor del företagets valutasäkringar som avgör en hel del i det korta loppet.



Ett annat välkänt problem är VD:s tystlåtenhet som tillåts vid nuvarande listning men vore otänkbar på Stockholmsbörsen. Viss förbättring har märkts senaste tiden genom att man kommenterat försäljningsutvecklingen i Storbritannien och betonat denna marknads mycket stora betydelse för resultatet. 

Det långsiktiga caset är mer än intakt även om oron för vad Brexit kan komma att medföra för handelsvillkor tynger aktien och jag kommer att fortsätta äga just långsiktigt. Som jag ser det är det otänkbart att Theresa May och UK kommer att gå ur EU utan en överenskommelse om förtsatt tullfrihet osv. De hade ingen aning vad de gav sig in på när de (ok, 2 % marginal är knappast ett starkt mandat) påhejade av nötter som fortfarande tror att vinsten i Andra Världskriget gör dem oberoende av andra och inte som ”européerna”* röstade för att gå ur EU. De klarar sig inte på något sätt själva och de håller sakta men säkert på att inse det. Vi kan alltså räkna med fortsatta fina möjligheter för Kopparbergs att sälja i Storbritannien.

*Som historieintresserad blir debatten om det egna landets förträfflighet och bättre än andra länder i UK och USA och de ständiga referenserna till Andra Världskriget rätt bisarra idag och inte bara för att de uttalas av folk som inte var födda då. Storbritannien hade slutit fred med Tyskland efter Frankrikes fall om inte Churchill hade fått regeringen på andra tankar, Storbritannien hade inte haft en chans att vinna mot Tyskland utan USA och USA i sin tur hade aldrig gått in i kriget om inte Japan hade anfallit dem samt därefter väldigt sannolikt inte förklarat krig mot Tyskland om inte Hitler hade varit dum nog att förklara USA krig.

3 kommentarer:

  1. Sälj och köp Bilia är mitt tips...

    SvaraRadera
  2. Beträffande EU så kan man ju likväl vända på resonemanget. Storbritannien är en tämligen viktig marknad och handelspartner för EUs länder, inte minst för tex tyska biltillverkare. Så ingen vinner på kraschade handelsrelationer, ingen, även om Bryssel vill ge skenet av det. Mvh https://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Investeraren: När har Bryssel försökt ge ske sken av att de skulle vinna på en kraschad handelsrelation med Storbritannien?

    SvaraRadera