torsdag 28 december 2017

Året som gått (1 av 2)


Året som gått har varit mitt utan tvekan bästa i absoluta tal, i procent var dock 2009 mitt bästa (lästips!) förstås tack vare mitt stora bet på Swedbank i kölvattnet på Finanskrisen. Jag kommer här att gå igenom hur hela året gått för mig och publicerar även en krönika i morgon fredag på Tradingportalen kl. 9:00 med en genomgång av de rekar jag givit där sedan starten i maj.



Året började avvaktande för mig, jag insåg att jag suttit på flera aktier i många år. Nu när jag kan lägga mycket mer tid på investeringarna så måste jag ju rimligen lyckas bättre än tidigare då jag investerade på fritiden. Just möjligheten att inte kompromissa med tiden har gjort att jag kunnat besöka t.ex. Kopparbergs stämma, träffa Evolution Gaming och överhuvudtaget kunna gå på presentationer och event under året. Detta har varit guld värt för mig och utan tvekan bidragit mycket till årets fina utveckling.

Jag ägde vid årets början huvudsakligen Swedbank, Kopparbergs, Apple,  Starbucks och Handelsbanken. Inte de mest spännande aktierna kanske, med undantag för Apple som i vanlig ordning hade varit volatil och just då fallit brutalt ner mot 90 dollar pga att iPhone 6S inte blivit samma succé som iPhone 6.

Jag har nu helt lämnat bankerna och minskat rejält i både Kopparbergs och Starbucks som känns mindre lockande idag än de gjort tidigare. I Kopparbergs följer jag utvecklingen noga men det känns inte sannolikt att jag köper förrän aktien har fallit mer eller bolagets idag ganska trista utveckling bryts.

Det första bolag jag hittade var Catena Media, helt tack vare Börspodden som sände ett intervjuansvnitt med dåvarande VD i början av året. Jag läste på en massa om affiliatesindustrin som jag tidigare hade mycket begränsad koll på. Ganska snart insåg jag att detta var ett fantastiskt tillfälle att köpa ett bolag som låg helt rätt i tiden och visste om det. CTM har som bekant varit en volatil aktie under året och straffats av en omläggning av intäktsmodellen, en placing av en liten del av huvudägarens aktier och ett VD-byte.



Väldigt tydligt för mig var dock att efter några veckor av läsning och kontakter med VD och andra personer med kunskaper om branschen så kunde jag så uppenbart mycket mer än de allra flesta om både branschen och företaget. Även mer än många av dem som har som jobb att följa bolaget. Det var nästan skrämmande, men samtidigt intressant, att se hur fördomsfulla och illa pålästa många av de som kommenterade bolaget var. Catena själva har dessutom talat om hur svårt de haft att förklara vad de egentligen gör för marknadsaktörer som fondförvaltare. Bolaget påminner i detta hänseende lite om Apple där det är lika gigantisk skillnad i kunskapsnivå mellan de trogna aktieägarna och utomstående.

Efter ett överdrivet påstående i DI om hur farligt beroendet av Google var för bolaget citerades detta flitigt av andra. Sedan påstods i en mindre lyckad analys i höstas att bolaget var alltför skuldsatt och i sociala medier baissades aktien av mer ljusskygga personer som satt på blankningar som de inte redovisade för sina läsare. Dessa blankningar, eller för den delen de negativa analyserna, blev inte så lyckade när bolaget överhuvudtget hade ett väldigt starkt år och som väntat (av mig och andra engagerade aktieägare) visade ett fint tredje kvartal och höll en kapitalmarknadsdag som var väldigt övertygande. Jag tror att 2018 kommer att bli ett mycket lyckat år för Catena.

Strax efter Catena så fick jag på egen hand upp ögonen för LeoVegas som jag tyckte hade en märkligt låg kurs i förhållande till bolagets utveckling sedan IPO:n ett år tidigare. Det var för mig helt uppenbart att aktien snart skulle ta fart i takt med att bolagets tillväxt gav möjlighet att bära de mycket stora marknadsföringskostnaderna samt att spelutredningen gav klartecken till privata aktörer i Sverige. Så blev det också och min vinst blev väldigt fin när aktien gick från mitt första köp på 37 kr till nu runt 85 kr. Jag har ökat ganska mycket, i vanlig ordning framförallt när aktien har fallit.

Efter många diskussioner med kunniga investerare och inte minst när jag testade LEO:s tjänst hittade jag Evolution Gaming tidigt i våras och började köpa i mars. Aktien och företaget har gått som tåget och var enligt SvD årets bästa aktie på Stockholmsbörsen. Efter att ha besökt företaget i höstas är jag ännu mer övertygad av hur bra de sitter för att fortsätta växa länge till. Väldigt imponerade och troligen en aktie som kommer att fortsätta stiga nästa år. Även här gavs tillfällen till köp när aktien handlades ner på en placing. Lite som att stjäla godis från barn fast utan det dåliga samvetet.

Nästa del av min årsgenomgång kommer i morgon fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar